Business

35 Timemanagement tips

Meer uit je tijd halen kan zo:

Timemanagement kan soms erg lijken op strak de regeltjes volgen en lijstjes afgaan. Maar niks is minder waar. Timemanagement is er om jouw eigen controle te nemen over jouw tijd. Hoe wil jij dat je dag eruit ziet. En welke doelen, visies en dromen wil jij verwezelijken. En om dat te kunnen realiseren, is timemanagement een hele goede optie. Als je wilt weten hoe ik mijn agenda inplan. Lees dan mijn blogpost over: Timemanagement. Door deze tips zul je meer inzicht krijgen in hoe je jouw tijd efficient kunt indelen.

Dus hierbij 35 praktische tips:

1. Vroeg opstaan: helpt enorm goed om je dag op jouw eigen termen te starten. Jij bepaalt hoe je je dag in gaat.

2. Ochtend en een avond routine: voor regelmaat en orde. Schept dit ook rust en vrede in je hoofd.

3. Prioriteiten stellen & eraan houden: hiermee houd je een goede focus op wat belangrijk is. En wat ruis en chaos veroorzaakt.

4. Dagelijks schema maken: werken vanuit een dagelijks schema is makkelijker dan een plan in je hoofd. Dit geeft jou helderheid en orde.

5. Gebruik een agenda/dagplanner

6. Gebruik tijd blokken: hiermee kader je je tijd in. Je denkt er bewust vantevoren over na. En het voorkomt dat je tijd verliest aan zaken die extra zijn en niet op je planning stond.

7. Leer om nee te zeggen: Nee kunnen zeggen, zorgt ervoor dat je blijft werken aan de dingen die jij voor ogen hebben. Het is goed om over alles na te denken of het past in wat je wilt bereiken en waar je naartoe wilt gaan met je doel(en).

8. Vooruit plannen: Zo kan je heel goed vooraf in 1x je plan uitschrijven. Zonder dit elke dag te moeten doorlopen. Scheelt enorm veel tijd (tussendoor).

9. Tijd plannen om je agenda te plannen: 1x per week jouw eigen agenda inplannen. Is 1 uur tijd voor 1 hele week orde en overzicht! Ik zeg win!!

10. Gebruik een timer: hiermee ga je bewuster om met de tijd die je taken innemen. En bewustwording is een hele goede om te zien hoe je je tijd invult.

11. Stop met uitstellen/uitstelgedrag: Uitstelgedrag kan je opheffen door te werken vanuit je agenda. Niet te veel over nadenken. Just do it!

12. Stel herinneringen in: dit is een leuke voor bijv. je pauzes.

13. Focus op 1 ding tegelijk: Kijken naar al je dingen die je “moet” doen kan overweldigend zijn. Maar focussen op 1 ding tegelijk. Is zoiets als 1 overwinning per keer behalen.

14. Weet wanneer je kan multitasken. Soms zijn er taken die je kan samenvoegen. Multitasken pas ik meestal toe met dingen die ik in het huishouden doe en bijv. een leerzame podcast luisteren.

15. Hou je tijd bij. Dit is om jezelf bewuster te laten worden over waar je tijd naartoe gaat.

16. Stop met perfectionisme en/of erover zorgen maken: fouten maken kan altijd. En het mooie is: we zullen ze overleven! Perfectionisme gaat meestal over angst om te falen of afwijzing. Een goed punt om naar te kijken waarom je het steeds perfecter wilt hebben.

17. Delegeer waar je kan. Als een ander het kan doen, delegeer het dan ook. Het geeft jou weer tijd terug.

18. Batch je werk: Het eerst waar ik aan denk is het opvouwen van al die wasmanden schone wasgoed. Ik doe dat lekker tijdens een leuke film op tv. In het kader van multitasken werkt dat enorm goed. En ik ga de berg in 1x trotseren ipv. een aantal keer in de week.

19. Rond de grootste taak als eerste af. Dit zal een enorme last van je afnemen. Omdat het de grootste is van je lijst. Wat weer motiveert om het volgende aan te pakken. Want de volgende is kleiner en je hebt de eerste al afgerond.

20. Breek grote projecten in kleine taken. Een grote taak kan overweldigend zijn. Maar kleine taken aanpakken zorgt er ook voor ook je einddoel te behalen.

21. Kies je top 3 elke dag: Dit is een mooie om in de ochtend routine te plaatsen. Jouw eigen top 3 kan je eind van de dag ook weer reviewen. En daarmee kan je je behaalde succes van de dag monitoren.

22. Mindmapping: haal het uit je hoofd en zet het op papier. Lees ook mijn blogpost over mindmapping

23. Gebruik de 2 minuten regel: Als er iets tussen komt, besluit of je het in 2min. kan doen/afronden. En als dat zo is, doen ! En anders zal je het als een taak ergens moeten plannen. Misschien op de plaats waar je een taak uit je planning sneller hebt kunnen afronden, waardoor je tijd overgehouden hebt.

24. Blijf weg van Social Media. Social Media kan enorm tijdrovend zijn.

25. Kijk geen tv. Net als Social Media, is de tv erg leuk. Het is echter een afleider, waardoor je langer over je taken doet. Hiervoor kan je beter de tijd ervoor inplannen.

26. Zet je notificaties uit. Dit heeft mij enorm geholpen om de baas te blijven over mijn eigen mobiele telefoon. Het triggert niet om elke keer snel op je telefoon te kijken.

27. Neem pauzes. Erg belangrijk om jezelf weer op te laden!

28. Plan marges in je schema in. Geef je tijdblokken aan taken wat meer tijd om zo ook tusendoor wat tijd vrij te krijgen om bijv. rustig naar de wc te gaan. Of om iets te drinken te halen. maar ook erg belangrijk als je even van je beeldscherm af moet. Om je ogen rust te geven.

29. Automatiseer je taken. Simpel voorbeeld is automatische incasso’s voor je maandelijkse rekeningen. Scheelt jou weer tijd in een taak.

30. Order je to do list: in categorieen plaatsen. En in volgorde van belangrijkheid. Etc.

31. Hou je werkplek en huis op orde. Dit is om jezelf een rustige omgeving te geven. Maar ook om niet onder ogen te komen dat je nog allerlei werkjes in huis moet doen in het huishouden.

32. Neem genoeg slaap: Deze zou ik eigenlijk bovenaan moeten plaatsen. Een uitgerust mens kan zoveel meer aan dan iemand die vermoeid is.

33. Luister naar muziek. Muziek kan een hele goede manier zijn om een positieve mood en atmosfeer in huis te krijgen. Voor mij helpt het om tijdens het werken, wat rustigere muziek te spelen. Ik heb gemerkt dat kinderen ook heel goed reageren op muziek. En als ze wat druk zijn, dan is rustige muziek een hele goede om ze tot rust te krijgen.

34. Maak gezonde keuzes: In voeding maar ook levensstijl. Kies voor dingen die goed voor jou en je lichaam is.

35. Review je week: kijk eind van de week naar de dingen die je hebt gedaan en hebt afgerond. Dit motiveert je om te zien wat je hebt bereikt. En geeft je weer kracht en moed voor de komende week.

“Let’s have Prosperity in Life”

LENORA | Lady Prosperity

2 thoughts on “35 Timemanagement tips

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *